Gépjármű tulajdonosként fel kell tudnunk ismerni a futómű különböző hibáit. Mivel ezek a kisebb vagy nagyobb rendellenességek más alkatrészek meghibásodásához, súlyosabb esetben viszont akár balesetveszélyhez is vezethetnek, ezért ismernünk kell a futómű hibák jeleit.
Lássuk, melyek a futómű hibák árulkodó jelei!
- Ráz a kormány
A hiba általában meghatározott sebességtartományok között jelentkezik. Ez vonatkozhat az utazósebességre, de egyes meghibásodások esetében akár az egészen kicsit indulási sebességekre is. Ugyanilyen kormányrázkódás jelentkezhet a fékutakon.
- Jobbra vagy balra húz a kormány
Ez az egyik legáltalánosabb futómű hiba, ami a beállítás hiányából adódik. A futómű elállítódhat akár egy nagyobb úthiba vagy padka miatt is. Ilyenkor a kerékdőlés, a csapdőlés és a kerékösszetartás ellenőrzésére van szükség. Ezt egy erre szakosodott műhelyben végzik el. A rossz kerékdőlés a gumiabroncsok belső vagy külső élének kopásához vezet, illetve a gépjármű stabilitásának csökkenéséhez. A kerékösszetartás vagy széttartás viszont alul- vagy túlkormányzott vezetést eredményez.
Az ilyen problémák minél előbb megoldást sürgetnek, hiszen a további alkatrészek meghibásodásához vezetnek. Gyors és szakszerű megoldást jelent a futómű beállítás a Métaautószervízben Budapesten.
- Egyenetlen úttesten „felüt” a futómű
Vélhetően a lengőkar szilent cseréje jelenti a megoldást. A gumiból készült szilentek tönkremennek, megkeményednek, elvesztik a rugalmasságukat, megrepedeznek, majd el is szakadnak. A szilentek szakadása miatt a lengőkarok lógva maradnak, így bizonytalanabb úttartást okoznak, illetve kopogó hangot hallatlak.
- Kanyarban elégtelen az egyenesfutás, fékezéskor oldalra mozdul az autó
A problémát valószínűleg a függőleges stabilizátorpálcák vagy a vízszintes stabilizátorrúd szilentek kopottsága okozza. Jelen problémára a kopott alkatrészek cseréje jelenti az egyetlen megoldást. Relatív olcsók a cserealkatrészek, nem érdemes halogatni a javítást.
- Kanyarban és rázós úton kopogó hang hallatszik
Rendszerint a lengőkar gömbfej meghibásodásáról van szó. Ez az alkatrész kapcsolja össze a csonkállványt és az alsó lengőkart. Lehetővé teszi, hogy a csonkállvány szabadon elfordulhasson anélkül, hogy a kapcsolódás megszűnne. A kopása miatt az alkatrész lóg, ez pedig kopogó hanghoz vezet. Javítása nem lehetséges, a csere jelenti a megoldást.
- A motorháztetőre nehezedve lenn marad az autó orra, fékezéskor bólogat
Ez egy jól felismerhető általános hiba. Ilyenkor a lengéscsillapítók elhasználódása áll a dolgok háttérében, csere szükséges. A nem megfelelő állapotban lévő lengéscsillapítók növelik a fékutat, ezért fokozott balesetveszélyt jelentenek.
- Pattogó kaszni és csúszásra hajlamosság viselkedés
A probléma akár triviális is lehet. Valószínűleg csak túlpumpáztuk az abroncsokat, így a „kemény” menet vezet a kaszni pattogásához. Sajnos a túl kemény abroncsok veszítenek a tapadásukból.
- Oldalra tekert kormány esetében pattogás a sebességgel arányosan
A problémát vélhetően a féltengelycsukló meghibásodása okozza. Nincs más lehetőségünk, mint felkeresni egy futóművekre szakosodott szervizt.
- Folyamatos kattogás menet közben
Sok esetben a kerékagycsapágy hibája tehető felelőssé az ilyen jellegű hangért, de érdemes a felnit és a gumit is ellenőrizni. Egy-egy beszoruló tárgy furcsa hangokat eredményezhet.
- Nehéz és egyenetlen a kormány tekerése
A problémát sok esetben egyszerűen a szervóolaj elszennyeződése okozza, ilyenkor új olajat kell használni. Az is előfordulhat, hogy túl kicsi a nyomás az első kerekekben.